Pierwsza lekcja baletu – ćwiczenia

24 listopada 2016

Mój pierwszy profesor zawsze nam tłumaczył, że balet w teorii jest banalny, a w praktyce – nieziemsko trudny. O ile z podejście do praktyki trudno się nie zgodzić, o tyle dla teorii nie byłabym taka wyrozumiałam. Francuskie nazewnictwo, skomplikowane terminy nie powodują że na pierwszych lekcjach w mig łapiemy o co chodzi. Dzisiaj mam nadzieje trochę wytłumaczyć, chociaż uprzedzam wrażliwych – będzie mocno łopatologicznie, na skróty i tak, żeby każdy zrozumiał.


Zacznijmy od początku, czyli 5 ustawień nóg:

5137970f4454aeb9ca88e4ee7920589b

źródło: pinterest.com

w telegraficznym skrócie:

1 pozycja – stopy stykają się piętami, palce wykręcone są maksymalnie do zewnątrz.
2 pozycja – tak jak w 1. pozycji, jednak pięty nie stykają się ze sobą, a są od siebie oddalone na długość jeden stopy

3. pozycja – „niedomknięta 5” w teorii stopy nie dochodzą do 5 pozycji, stykają się piętami, jednak stopa przed drugą. W praktyce nie widziałam jeszcze kombinacji przy drążku, do której używałoby się 3pozycji.

4 pozycja otwarta – pięty na tej samej wysokości (tak jak w pozycji 1), jedna stopa przed drugą, dzieli je odległość jeden stopy.

4 pozycja zamknięta – palce na wysokości pięty przeciwnych stóp (tak jak w 5 pozycji) jedna stopa przed drugą, dzieli je odległość stopy.

5 pozycja – palce jeden stopy stykają się z piętą nogi przeciwnej.

 

We wszystkich pozycjach ważne jest, abyśmy mieli poczucie odpychania się od podłogi – dzięki temu napniemy wszystkie mięśnie, ustabilizujemy sylwetkę, poprawimy pion. Trzymamy mocno spięte mięśnie brzucha, pośladków, maksymalnie wyprostowane nogi, mocne kostki.

Dobra, skoro znamy już ustawienia, przejdźmy do krótkiego opisu ćwiczeń przy drążku. Ćwiczenia ułożone są chronologicznie, tak jak najczęściej mają miejsce podczas lekcji:

1. Plie / grand plie

15182412_1225937034129102_1719979713_oźródło: Agrypina Vaganowa „Podstawy tańca klasycznego”

Plie, czyli po polsku „przysiad”, dzielimy na dwa etapy:

demi plie – czyli tzw. mały „przysiad”, bez odrywania pięt od podłogi

grand plie – czyli tzw. duży przysiad, z odrywaniem pięt od podłogi ( z wyłączeniem 2 pozycji, gdzie w grande plie po prostu pogłębiamy przysiad a pięty zostają na podłodze.

Ważne : w każdej pozycji, pilnujemy zebranego brzucha i pośladków, oraz wykręcenia nóg (palce pchamy na zewnątrz)

2. Battmens tendu

15225258_1225941847461954_920256015_o

Czyli wysuwanie nogi bez odrywania jej od podłogi.

W skrócie.

Pozycja wyjściowa (1 lub 5)

1. wysuwamy nogę najdalej jak się da, do pozycji półpaców

2. bez odrywania na stopy od podłogi przechodzimy do pozycji pointe w nodze pracującej (tej z przodu)

3. wracamy do pozycji półpalców

4. zamykamy nogę do nogi opornej (tej na której stoimy)

Tyle że ćwiczenie wykonujemy płynnie, nie dzielimy go na etapy.

Ważne: nogę oporną (tą na której stoimy) mam prostą, wyciągniętą. stabilną. Noga pracująca wyciąga się maksymalnie do przodu, a jej pięta patrzy w sufit.

Ćwiczenie wykonujemy po krzyżu baletowym (przód/bok/tył/bok)

3. Jete

Czyli wysuwanie nogi z oderwaniem od podłogi na 45 stopni.

Schemat dokładnie taki jak w tendus – jedyną zmiana to uniesienie nogi na 45 stopni. Czyli w wolnej interpretacji, wysuwamy nogę w pozycji wyjściowej i nie zatrzymujemy jej na podłodze, a pozwalamy dolecieć na 25 stopni, zatrzymujemy nogę i zamykamy do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenie wykonujemy po krzyżu baletowym.

Ważne – noga pracująca jest cały czas wyciągnięta, jak by była nie skończenie długa i uderzała w punkt, tak jakbyśmy chcieli podbić niewidzialną piłkę. Nie machamy nogą „jak poleci tak spadnie”.

4. Rond de Jambe par terre  

rond de jambe a terre

źródło: http://theclassicballet.blogspot.com

Czyli kreślenie półkola nogą po podłodze.

Preparacja (wstęp do ćwiczenia)

I pozycjam, demiplie (mały przysiad), tendus (wyprowadzamy nogę pracująca w przód tak jak w ćwiczeniu tendus), razem z wyprostowaniem nogi opornej, przenosimy nogę pracującą po podłodze do przodu.

Kombinacja

Noga przechodzi po podłodze do tyłu kreśląc 1/4 koła. Przechodzi przez pierwszą pozycją (w lini prostej) i kreśli półkole to tyłu (czyli prosta noga przechodzi półkolem do boku, a następnie do tyłu). Tym samym wraca do pozycji wyjściowej i ćwiczenie możemy powtórzyć.

Ważne : noga jest cały czas wykręcona!!! czyli przechodząc przez pierwszą pozycję, stykają nam sie pięty, a palce są jak najdalej od siebie, patrząc w stronę przeciwnych ścian. Przechodzenie zamkniętą nogą pracującą grozi karą cielesną. I całkiem słusznie.

5. Frappe 

15183936_1226015487454590_975842937_o

źródło : A. Vaganova „Podstawy Tańca Klasycznego”.

Czyli odbijanie nogi. Noga pracująca wyciągnięta jest do 2 pozycji, stopa point. Obejmujemy kostkę nogi opornej stopą (cou-de-pied obejmujące – pięta z przodu, palce z tyłu) i odbijamy nogę do kierunku (przód/tył/bok/tył), po czym noga wraca na cou de pied. Ruch jest precyzyjny, ale szybki.

Ważne : pilnujemy wykręconego kolana nogi pracującej, staramy się skierować kolano maksymalnie za siebie.

6. Fondu

15225184_1226045614118244_776172444_o

„Dwie nogi zgięte, dwie proste”. Zaczynamy w V pozycji, wchodzi w demi-plie (mały przysiad)a stopa nogi pracującej wędruje do kostki (cou de pie) w pozycji point do kostki. Czyli stoimy na jednej ugiętej nodze, a drugą ugiętą nogę trzymamy przy kostce. Następnie obie nogi w tym samym czasie prostują się do kierunku (przód, bok, tył, bok) i wracają do pozycji wyjściowej.

Ważne – ruch nie może być rwany i agresywny. Wszystko odbywa się siłowo, na mieśniach, płynnie, jak byśmy ćwiczenie wykonywały w bardzo gęstej cieczy (żeby nie powiedzieć, w kisielu). Cały czas pilnujemy wykręcanie nóg – kolana patrzą po przeciwległych ścianach.

7. Adagio

Podnoszenie nogi.  Mamy  milion opcji wykonania adagio, ale dzisiaj skupimy się na tym najbardziej podstawowym.

Zaczynamy w 5pozycji. Nogę pracującą wyprowadzamy najpierw na tendus, potem płynnym ruchem podnosimy jak najwyżej do kierunku (przód/bok/tył/bok). Opuszczamy tą samą drogą – najpierw opuszczamy nogę do podłogi, potem dosuwamy do pozycji wyjściowej przez tendus.

8. Grand battmens 

15216132_1226064134116392_1501271936_o

Wyrzucanie nogi do kierunku.

Battmens tendus wykonujemy po podłodze. Jetes wykonujemy po podłodze, ale ruch jest przedłużony do 45 stopni. Grand Battmens wykonujemy po podłodze, wyrzucamy nogę na tyle ile fabryka dała przy zachowaniu wszystkich technicznych ograniczeń. Teoretycznie jest to 90 stopni, ale na pewno nie zaszkodzi, jak kopniemy się w ramie. Ruch wykonywany jest do kierunku (przód/bok/ tył/ bok)

Ważne: bardziej istotne niż wysokość, jest precyzja ruchu – nogę wyrzucamy wykorzystując „poślizg” wysuwanej nogi do tendus, ale opuszczamy ją przytrzymując mięśniami, tak aby noga bezwładnie nie opadała.

 

We wpisie skupiłam się na ruchu nóg – bo to on najczęściej  stanowi  podstawowy problem, kiedy pojawiamy się na pierwszych lekcjach. Ale nie ma się co łudzić – kiedy na późniejszym etapie dodajemy ręce, wcale nie jest łatwiej.

Podsumowując – to są elementy, z którymi na pewno spotkacie się podczas waszej pierwszej lekcji. Dodatkowo trzeba pamiętać o poprawnej sylwetce (kwadrat ramiona/biodra, który się nie rozjeżdża), pilnowaniu wykręcenia, prostych kolanach.

Ale najważniejsze żeby pamiętać, że nic nie dzieje się od razu , a wszystko przyjdzie z czasem i w miarę naszej pracy

  • Klara Mirecka

    Świetny blog! Zachwycasz!

    P.S. Czy osoby, które nie są bardzo szczupłe mogą również zacząć swoją przygodę z baletem dla dorosłych? 🙂

  • Aleksandra Solo

    Cześć!

    Po pierwsze – fantastyczny blog i historia!

    Po drugie – czy mogłabyś wrzucić jakiś post o rozciąganiu stóp?

    Pozdrawiam z Gdańska!

    • Barbara Kolczyńska

      O tak! Podpinam się pod tą prośbę również 🙂

  • Matylda

    czy odległość stóp od siebie w drugiej i czwartej pozycji nie powinna wynosić więcej? konkretnie dwa razy więcej – dwie stopy odległości między piętami

    • Ja zawsze bylam uczona że ma byc odległość długości jednej stopy 🙂

  • Tancereczka

    Cześć mam taki problem że w prawej stopie mam większy point ( jestem wstanie bardziej obciągnąć stopę ) niż w lewej czy masz może jakąś radę jak to wyrównać? Pozdrawiam ♡